يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹| Sunday, 29 March 2020
کد خبر: ۱۰۱۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۵
در این مورد مجازات ها براساس موازین حقوقی اولا با در نظر گرفتن عنصر روانی شرایط حساس روحی درونی، اکراه و اجبار و دوما شرایط بیرونی ارتکاب از قبیل فعل مادی و سوم عنصر قانونی با توجه به نوع جرم ارتکابی و کیفیت آن جرایم متنوع و اشد و اخف خواهد بود.

بازتاب دنا: یک حقوقدان گفته است وعده های دروغین و محیرالعقول کاندیدا جرم انتخاباتی محسوب می شود.

به گزارش"بازتاب دنا" سیدحسین حسنی حقوقدان وفعال اجتماعی گفت: وعده های دروغین کاندیدا جرم انتخاباتی محسوب می گردد.

رفته رفته که به روز انتخابات نزدیک می شویم تنور آن نیز داغ تر می شود؛ واکنش ها، بحث و گفتگوها در مورد عملکرد و یا سخنان نامزدها این روزها به سوژه های داغ فضای مجازی تبدیل شده و هر کس به نوبه خود واکنش و نگرشی متفاوت نسبت به نامزدهای انتخابات دارد. در لابه لای این گفت و شنودها معمولا حرف هایی نیز زده می شود که پا را فراتر نهاده و تبدیل به تخلفات انتخاباتی می شود و آن زمان است که مسئله انتخابات جای خود را به دعواهای گروهی و جناحی می دهد، از آن که بگذریم نامزدهای انتخابات نیز در زمان تبلیغات، محدودیت هایی دارند که چنانچه از آن تخطی کنند به جرایم انتخاباتی تبدیل می شود. گاهاً این مسائل از نگاه نامزدها و طرفدارانشان نادیده گرفته می شود و حتی در برخی موارد به فکرشان نیز خطور نمی کند که این اقدامشان مصداق تخلف بوده است. با «سید حسین حسنی»، کارشناس حقوق و فعال اجتماعی همراه شدیم تا از مصادیق مجرمانه تبلیغات انتخابات برایمان بگوید. شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می کنیم.

 چه اقداماتی جرم انتخاباتی محسوب می‌شوند؟

در مباحث انتخاباتی وقتی موضوع جرایم و مجازات ها مطرح می شود بحث بسیار گسترده و وزین می شود. به طور کلی واژه جرم و جرایم بسیار خاص و جزئی و درعین حال بسیار هم کلی است و تا وقتی به موجب نص قانون انجام یا عدم انجام عملی که جرم انگاری شده ثابت نشود نه جرمی محقق شده و نه فردی مجرم است بلکه وی متهم به عمل جرم و مجرم بودن است.

به صورت کلی اقداماتی که جرم انتخاباتی محسوب می‌شوند را در سه ردیف احصاء می کنیم.

اول: جرایم اشخاص حقيقی که همان افراد و مردم هستند. در این مورد می‌توان به مواردی چون اختلال در نشست ها، بی نظمی یا حتی تهدید به آشوب و تخریب اموال عمومی، توهین و شایعه پراکنی علیه کاندیداهای مقابل اشاره کرد که معاونت پیشگیری دستگاه قضا نیز به جد رصد کننده و پیگیر است.

دوم: جرایم اشخاص حقوقی یا به تعبیر عام همان موسسات و سازمان ها است که می‌توان مداخله تبلیغاتی استانداران، فرمانداران، بخشداران و یا اعضای شورای اسلامی به نفع فردی خاص و استفاده از بودجه سازمان های دولتی برای خرید و فروش رای و یا حتی سیاه نمایی چهره نظام برای جلب توجه و آرا و استفاده از اماکن دولتی اشاره کرد.

و اما سوم: جرایم فضای مجازی که هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی را در بر می گیرد، بدین صورت که براساس ماده 75 آیین نامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان و بند سه و هشت ماده 66 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده 46 آیین نامه اجرایی آن، انتشار هرگونه محتوا با هدف ترغیب و تشویق به تحریم‌ یا کاهش شرکت در انتخابات یا انتشار ادعاهای خلاف واقع و هجو مبنی بر توقف فعالیت انتخابات فلان کاندیدا یا دعوت‌ به مشارکت در تجمعات اعتراضی را شامل می شود.

 مصادیق عینی تخلفات تبلیغاتی انتخابات شامل چه چیزهایی می شود؟

براساس ماده 59 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و حتی ماده 25 و 26 آیین نامه اجرایی قانون انتخابات خبرگان استفاده از سایت ها و وبلاگ های رسمی نهادها و دستگاه های دولتی جهت بهره برداری در تبلیغات نامزدها درصورتی که بودجه و دارایی آنها جزء بودجه عمومی و دولتی باشد مصداق تخلف است. همچنین ماده 56 همان قانون، درج محتوای تبلیغاتی نامزدها قبل و بعد از مهلت تعیین شده برای انجام فعالیت های انتخاباتی را تخلف محسوب کرده و بند 10 ماده 6 قانون مطبوعات استفاده ابزاری از تصاویر زنان و عدم رعایت شئونات اسلامی حتی برای زنانی که نامزد انتخاباتی شده اند را از جمله این تخلفات اعلام کرده است. همچنین ماده سه قانون مجازات نیز انتشار اسناد محرمانه که اسناد دارای طبقه بندی و سری دولتی و یا تشويش اذهان عمومی است را صراحتا تخلف برشمرده است.

 قانون، چه مجازاتی را برای متخلفان انتخابات لحاظ کرده است؟

در این مورد مجازات ها براساس موازین حقوقی اولا با در نظر گرفتن عنصر روانی شرایط حساس روحی درونی، اکراه و اجبار و دوما شرایط بیرونی ارتکاب از قبیل فعل مادی و سوم عنصر قانونی با توجه به نوع جرم ارتکابی و کیفیت آن جرایم متنوع و اشد و اخف خواهد بود. براساس ماده 66 قانون انتخابات ارتکاب مواردی مانند خرید و فروش رأی از قبیل هرگونه اقدام به خرید و فروش مستقیم و غیرمستقیم رأی، توزیع اقلام و لوازمی که برای دریافت‌کننده جنبه انتفاعی داشته باشد و همچنین کمک های نقدی و غیرنقدی به اشخاص، اماکن عمومی، مذهبی، هیأت ها و امور خیریه بعد از ثبت‌نام در انتخابات، رأی گرفتن با شناسنامه کسی که حضور ندارد، تهدید یا تطمیع در امر انتخابات، رأی دادن با شناسنامه جعلی، رأی دادن با شناسنامه دیگران و رأی دادن بیش از یکبار، توصیه به نوشتن اسم کاندیدای معین در ورقه رأی توسط افراد متفرقه در محل اخذ رأی و اخلال در امر انتخابات براساس ماده75 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به مجازات تا سه ماه حبس یا یک میلیون تا پنج میلیون ریال جزای نقدی و هشت سال محرومیت از عضویت در هیأت­ های اجرایی و نظارت و شعب اخذ رأی است.

همچنین کم و زیاد کردن آراء یا تعرفه ها، تقلب در رأی گیری و شمارش آراء، تقلب و تزویر در اوراق تعرفه یا برگ رأی یا صورت جلسات، توصیه به نوشتن اسم کاندیدای معین در ورقه رأی از طرف اعضای شعبه اخذ رأی، ناظرین و بازرسان، تغییر و تبدیل یا جعل و یا ربودن و یا معدوم کردن اوراق و اسناد تبلیغاتی از 6 ماه تا 2 سال حبس ‌یا سه میلیون تا 15 میلیون ریال جزای نقدی و حسب مورد به انفصال از خدمات دولتی از 6 ماه تا 2 سال و 12 سال محرومیت از عضویت در هیأت های اجرایی و نظارت و شعب اخذ رأی است. 

لازم به ذکر است که براساس تبصره یک ماده 67 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی از زمان ثبت نام تا پایان انتخابات احضار و بازداشت نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اتهامات قبل از نامزدی و یا تخلفات انتخاباتی ممنوع مگر در مواردی که به نظر رئیس قوه قضائیه عدم بازداشت آنان موجب تضییع حق شده و یا اخذ تأمین و تضمین لازم ممکن نباشد.

 چه نوع وعده های انتخاباتی از سوی نامزدها جرم است؟

وعده‌ های انتخاباتی بسیار زیاد هستند ولی قطعا موارد خاصی از وعده ها جرم محسوب می شوند. بر اساس مر قانون، وعده دروغ به عملی اطلاق می‌شود که فردی، دیگری را به انجام عملی برای وی یا خانواده و بستگان وی در آینده ترغیب می‌کند، بدون اینکه حتی از ابتدا قصد آن را هم داشته باشد، در این صورت با احراز سوء رفتار و تقصیر در ایجاد ضرر و زیان و ایراد خسارت معنوی می‌توان قائل به جبران خسارت روحی و معنوی بود و اگر فرد در حیطه مالی هم هزینه کرده باشد کاملا قابل مطالبه و حتی شکایت کیفری است. برای مثال وعده های انتخاباتی غیر ممکن یا محال باشد یا پوچ و غیر قابل اجرا درعمل باشند مانند لغو نظام سربازی و یا باعث ایجاد فساد و روابط پشت پرده و فامیلی در انتصاب ها شود و یا حتی برای ترغیب مردم از  مواردی چون تغییرات درسطوح بالا و آزادی های اجتماعی و... باشد که از طرف قانونگذار منع و جرم انگاری شده و قابل پیگیری و مجازات است.

 کدام نهاد وظیفه نظارت و صلاحیت محاکمه متخلفان و مجرمان انتخابات را دارد؟

در این مورد باید دقت کرد که آیا وظیفه شورای نگهبان و قوه قضائیه متفاوت است یا خیر. در هر حوزه انتخابیه دستگاه قضا برای پیشگیری از وقوع جرم، ضمن هماهنگی با ناظرین شورای نگهبان و هیئت اجرایی اقدامات لازم را انجام می دهد که از اهم وظايف قوه قضاییه طبق اصل 156 قانون اساسي پيشگيری از وقوع جرم است.

یعنی مواردی در قانون انتخابات جرم شمرده شده که مسئوليت پيگيری اين جرايم بر عهده قوه قضاییه است اما نظارت بر اجرای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه‌پرسی مطابق اصل 99 قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است.

بنابراین هیچ تداخلی در وظایف قوه قضاییه با شورای نگهبان وجود ندارد. وظایف هر کدام تبیین و مجزا شده و قوه قضائیه مکمل شورای نگهبان است منتها براساس  تبصره یک ماده 68 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی کسانی که از نحوه برگزاری انتخابات شکایت داشته باشند، می توانند ظرف هفت روز از تاریخ اخذ رأی شکایت مستند خود را به دبیرخانه شورای نگهبان نیز تسلیم دارند، ولی اگر شکایات در محدوده ارتکاب جرمی محرز باشد، می توانند با ارائه مدارک موثق به مراجع قضایی و دادگستری مراجعه پیگیری و شکایت کنند.

 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
0
0
درود بر این مصاحبه

کو گوش شنوا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
0
0
متاسفانه اکثر کاندیدا همه این جرم را مرتکب می شوند
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: